Día Mundial das Cidades 2024
A cidade de Lugo nas coleccións do Museo Provincial de Lugo
En 2013 a Asamblea Xeral das Nacións Unidas declarou o 31 de outubro como Día mundial das cidades co fin de promover o desenvolvemento urbano sostible; obxectivo que tamén se recolle no ODS 11, “Cidades e comunidades sostibles”. Desde o Museo Provincial de Lugo queremos conmemorar esta efeméride mostrando a evolución da nosa cidade a través das coleccións do museo.
No Arquivo do MPL custódiase un plano de Lugo, datado ca. 1812, no que se evidencia como a cidade estaba escasamente urbanizada a comezos do s. XIX. Destacan nel a catedral, en torno á que se erixen boa parte das edificacións, os antigos conventos de San Francisco e San Domingos e, por suposto, a muralla romana.
Este monumento, Patrimonio da Humanidade e emblema de Lugo por excelencia, foi inmortalizado por Peter Schneider nunha serie de fotografías que se conservan nos fondos museo; así como en obras de artistas como Maruja Mallo ou Manuel Colmeiro. Mentres que a primeira plasmou a súa visión da Mosqueira na Guía postal de Lugo, o segundo pintou unha Vista de Lugo con muralla que pon de manifesto que, en 1934, a cidade seguía a presentar un escaso desenvolvemento urbano extra muros.
Máis próxima á actualidade é a Paisaxe urbana de Lugo de Julio Quesada, que mostra unha perspectiva da cidade desde a cima da muralla, coa catedral de fondo. A arquitectura é a protagonista da composición, tanto no seu compoñente monumental como polo seu carácter cotián, que se reflicte nas figuras humanas representadas no adarve. Ao igual que a día de hoxe, tamén daquela a muralla era un lugar de ocio e paseo para lucenses e visitantes; mais cabe pensar que, de pintar a mesma estampa actualmente, seguramente o artista incluiría nela o mural de arte urbana realizado por Manuel Pallín no que se representa a unha muller castrexa.
Outro lugar característico de Lugo que conta con representación no museo é a Praza do Campo, famosa polos seus soportais e a fonte coa imaxe de San Vicente. Así a inmortalizou Julio Prieto Nespereira nun gravado de 1944, presentándonos un espazo propicio para a reunión a través das dúas mulleres que conversan a carón da fonte, á que acoden para recoller auga. Aínda que actualmente o manancial xa non se emprega para o subministro doméstico, a praza segue a ser, igualmente, espazo de socialización e punto de encontro dos e das lucenses.
Tamén é lugar de reunión e de ocio a Praza Maior, na que destaca a casa consistorial barroca proxectada por Lucas Ferro Caaveiro no segundo terzo do s. XVIII. Trátase da praza principal da cidade e, como tal, evolucionou á par desta. No MPL consérvanse varias fotografías orixinais de Salvador Castro Freire e un gravado de Manuel Castro Gil que mostran a fisionomía que este espazo presentaba a finais do s. XIX. Neles pode verse o desaparecido campanario da torre do concello, a coñecida como Fonte dos leóns que se situaba fronte a este e o pavimento de cantos rodados con bandas de granito que cubría a praza.
A fonte, protagonista tanto no gravado como nas fotografías, fora deseñada por Marcelo Sánchez Movillán e instalada na praza en 1861. Constaba dun conxunto escultórico conformado por unha figura feminina acompañada dun león, situada na parte superior do monumento, e outros catro leóns por cuxa boca saía a auga, modelados por Paciano Guitart e fundidos na Real Fábrica de Sargadelos. Esta obra permaneceu na praza pouco máis de 50 anos, posto que foi retirada, ao igual que o pavimento, para a creación dun xardín no ano 1914. Foi trasladada para a Praza de Avilés da cidade, onde se pode ver a día de hoxe.
Malia que, como vimos, a arquitectura é o elemento predominante nas representacións de Lugo, tamén as crenzas e os costumes lucenses tiveron espazo na arte. Así pois, San Froilán, advocación das festas principais da cidade, foi representado por Maruja Mallo na Guía Postal de Lugo; mentres que Tino Grandío pintou a Virxe dos Ollos Grandes, patroa de Lugo, inspirándose na emblemática escultura da virxe que se atopa na catedral.
E non podemos esquecer, por último, que o propio edificio do Museo Provincial de Lugo é tamén testemuña e protagonista da historia da cidade. Concibido como convento franciscano, do que se conservan o claustro medieval e a cociña e refectorio barrocos, pasou a ser Casa de Beneficencia e Maternidade trala desamortización ata, finalmente, converterse en sede do museo nos anos 50 do pasado século. Nel consérvase a memoria patrimonial lucense e, ademais, os seus muros dan bo exemplo da evolución arquitectónica e artística de Lugo a través dos séculos.
Dirección e Negociado de Coleccións
VGS