Luz Antequera

75 anos do seu nacemento.

Temática: Belas Artes

Esta proposta forma parte de: Acordanzas

Luz Antequera

(Cáceres 14 de agosto de 1948 – A Coruña 2006

75 anos do seu nacemento

A pintora María Luz Antequera Congregado nace en Cáceres en 1948, filla de Antonio, que era ferroviario e ebanista, e Dionisia, unha recoñecida modista, emprendedora e pioneira. Luz crece nun ambiente de traballo, creatividade e talento onde pronto se manifestan as súas inquietudes artísticas.

Co tempo, a súa vida acaba vinculada a Galicia, en particular ás cidades de Lugo e A Coruña. Na Escola Superior de Belas Artes de San Fernando de Madrid comparte estudos co lucense José Ignacio Pardo Pedrosa, con quen casa en 1970.

En 1975 obtén por oposición a cátedra de debuxo para institutos de ensinos medios e comeza a impartir clases no Instituto Feminino Nosa Señora dos Ollos Grandes de Lugo. Uns anos máis tarde un novo destino lévaa ata A Coruña onde establece o seu domicilio familiar. A dedicación á docencia non lle impide manter a faceta artística. Participa en exposicións e certames de ámbito nacional (Concurso Blanco y Negro, Ateneo de Madrid, Bienal de Zamora…) e en 1976 gaña o primeiro premio no concurso de pintura do Bimilenario da Fundación da Cidade de Lugo cun cadro figurativo e simbólico titulado Arde Galicia, unha obra que se conserva no Museo Provincial.

En 1991 presenta a súa tese doutoral na Facultade de Belas Artes da Universidade Complutense de Madrid, un traballo titulado Arte e astronomía: evolución dos debuxos das constelacións no que establece posibles relacións entre a disposición das pinturas dos animais da Cova de Altamira e as constelacións. O seu interese case obsesivo pola cosmogonía queda en parte reflectido na súa pintura e nas colaboracións mantidas durante anos co Museo das Ciencias de A Coruña.

Ao longo da súa traxectoria artística, Luz Antequera móvese no campo da figuración e dedica un espazo importante ao xénero do retrato.

A pintora falece en 2006, aos 57 anos.

Cadros de Luz Antequera no Museo Provincial

No museo consérvanse dous significativos cadros da pintora que exemplifican ben a súa arte, o xa mencionado Arde Galicia e Retrato de María Teresa Sierto.

Arde Galicia. 1976. Luz Antequera

Arde Galicia
1976
Óleo sobre lenzo
100,7 x 81,5 cm

Para conmemorar o dous mil anos da fundación da cidade de Lugo polos romanos, en 1975 e 1976 celébranse na cidade numerosos e variados actos culturais e festivos organizados e coordinados por un padroado e varias comisións creadas para o efecto. O cadro Arde Galicia recibe en 1976 o primeiro premio do Concurso-exposición de Pintura Bimilenario da Cidade de Lugo, un dos moitos actos programados. A comisión organizadora do evento doou esta pintura ao museo no ano 1977.
É unha obra figurativa que se afasta da mera representación e fai uso do simbólico. A pintora elabora unha imaxe que impacta polo contraste entre a serenidade que transmite a muller nova que mira de fronte ao espectador, que hipnotiza, e o drama do lume, do queimado. Antequera consegue crear unha figura icónica cal Verónica mostrando o veo. A obra caracterízase polo contido uso da cor en gamas de ocres, terras e grises e o recurso técnico das veladuras para lograr o efecto do fume. O cadro é a obra dunha artista moi sensibilizada e con preocupación ante o grave problema dos incendios que xa entón afectaban o territorio galego. De 1973 a 1978 arderon en Galicia aproximadamente unhas 300.000 hectáreas de monte.

Retrato de María Teresa Sierto
1983
Óleo sobre lenzo
200 x 163 cm

Retrato de María Teresa Sierto é un cadro de 2 metros de alto por 1,63 de ancho composto por catro bastidores cos seus respectivos lenzos unidos pola parte traseira para formar a gran superficie pictórica. A montaxe apenas se aprecia pola coincidencia das unións con algunhas liñas do debuxo.

A pintora utiliza recursos propios da fotografía: encadre fotográfico, contraste lumínico, viveza da cor, definición de liñas, perfección do trazo, brillos e liñas de luz… Manexa códigos fotográficos de obxectividade e fidelidade ao real. É fácil establecer paralelismos con artistas estadounidenses e británicos das décadas dos 60-80 do século XX. Edward Hopper (Western Motel. 1957), David Hockney (Mr. and Mrs. Clarck and Percy. 1970). Tamén co novo realismo que se desenvolve en España a partir dos anos setenta, do que temos bo exemplo na pintura de González Cuasante.

Antequera coida moito a composición. O plano intermedio da ventá tipo galería separa o primeiro plano, a escena de interior coa muller sentada, do fondo, o exterior de ceo e nubes. Unha escena sinxela en aparencia, pero moi pensada e equilibrada.

Esta pintura encerra unha triste historia. Luz Antequera pinta este cadro en 1983. A modelo é a súa amiga e pousa durante meses para a pintora. O cadro apenas está acabado cando se produce a morte tráxica de María Teresa.

En 1984, Manuel Sierto, o pai da muller retratada, cede o cadro en depósito ao Museo Provincial.

Na actualidade, os dous cadros de Luz Antequera atópanse na área de reserva do museo.

LY/Departamento de Belas Artes

Enlaces de interese

Tamén che pode interesar

Julio Prieto Nespereira

Neste mes de decembro de 2022 queremos lembrar ao artista Julio Prieto Nespereira nos 125 anos do seu nacemento, poñendo en valor a colección de obras  expostas  na sala 25 do Museo Provincial de Lugo.

Comparte nas túas redes